This may be signs of things to come. In Penang, its PKR. In Selangor, its PAS. In Perak, its all three of them.
In Kedah, the DAP has one representative in the state assembly. The state DAP has decided to pull out, subject to HQ feedback. Reason given – “undelivered promises” by the Kedah government, and not giving equal treatment to all Kedahans.
State DAP chairman Thomas Su Keong Siong, said the decision to demolish the 30-year-old abattoir was the last straw.
“We are pulling out of the state government as we find we can no longer work with other PR assemblymen,” he told reporters here two hours after the abattoir, located near a densely-populated rsidential area, was demolished by Alor Star city council workers.
The demolition, which started about 3pm, proceeded smoothly for about two hours despite the presence of a small group of DAP members, including Su, who held placards protesting the move.
Su, who is also state assemblyman for Pasir Pinji in Perak, said the state government had failed to handle the issue properly.
He said he had met state Housing and Local Government Committee chairman Datuk Phahrolrazi Zawawi on Tuesday to ask if the state executive council had agreed to the state DAP’s request to delay the demolition.
“He told me he would raise the matter with Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak. Today, I received an SMS from the state executive councillor (Phahrolrazi) that the matter had not been discussed at the weekly state executive council meeting today,” he said.
Su, who was careful not to mention Azizan’s name throughout the press conference, said he had also learnt that the city council was planning to demolish a multi-purpose hall at a Hindu temple in Jalan Pegawai and a Chinese temple in Jalan Tanjung Bendahara here.
He said other issues that substantiated the DAP’s claims about the state Pas included the state government’s policy of a 50 per cent housing quota for Bumiputeras and the delay in approving a building plan submitted by the Kedah Buddhist Association.
The problem came to a boil after an illegal pig abattoir was demolished by Alor Setar City Council two days ago. The demolition of the slaughterhouse was another reason which had prompted the state DAP to quit the pact.
“Although the slaughterhouse was operating on land belonging to the Alor Setar City Council, the state government has the power to postpone the demolition. This will give more time for the Kedah Pig Traders and Slaughterer Association which operates the slaughterhouse to find a new site,” he said.
Mayor Datuk Khazali Din was quoted as saying recently that the abattoir had been erected illegally on the site for the past 30 years.
The council had ordered the association to vacate the place several times since 1995 with the latest in May this year.
Kedah MB says its DAP’s fault because didn’t do anything to solve the problem in the last one month (Kedah DAP had failed to deliver on an alternative site for the facility after asking for a month’s grace) , while Kedah PKR admits that its shoulders part of the blame for not acting fast to solve the problem. However, PKR supports the demolishment.
Ketua Pemuda Gerakan ketinggalan zaman, kata MB Kedah
ALOR SETAR, Jun 25 — Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak menyifatkan Ketua Pemuda Gerakan Kedah, Tan Keng Liang ketinggalan zaman apabila terus mengajak orang menyertai BN.
“Semua sekarang nak tinggalkan Umno dan BN untuk menyertai PAS dan Pakatan Rakyat. Tiba-tiba dia pula ajak masuk BN, pelik sungguh,” kata Azizan kepada media dalam satu majlis di Gurun hari ini.
Azizan mengulas gesaan Tan yang meminta DAP dan PKR menyertai BN bagi membentuk kerajaan baru di Kedah dengan meninggalkan PAS.
Ini kerana, kata Tan, kerajaan Kedah dibawah pimpinan PAS sekarang meminggirkan orang bukan Melayu di Kedah.
Menurut Azizan, Tan ketinggalan dalam banyak hal termasuk isu kouta 50 peratus untuk orang Melayu apabila tanah rezab Melayu diambil untuk projek perumahan di bandar Alor Setar.
Tan juga, kata Azizan, ketinggalan dalam isu pusat penyembelihan babi di Mergong.
Sebelum ini, Azizan berkata, yang tidak adil adalah kerajaan BN sebelum ini yang telah meluluskan tanah rezab Melayu untuk projek perumahan tetapi menetapkan hanya 20 peratus sahaja kouta untuk orang Melayu.
“Ini tanah rezab Melayu, bukan tanah pegangan bebas. Untuk tanah pegangan bebas, mana ada syarat itu,” katanya.
Dalam isu pusat penyembelihan babi di Mergong pula, pusat yang terletak di Pasar Mergong ini, walaupun telah bergerak selama lebih 30 tahun, namun ia tidak pernah mempunyai lesen yang sah dari pihak berkuasa tempatan.
Aktivitinya pula mendapat bantahan orang Melayu yang turut ke pasar ini kerana bahan-bahan buangannya dibuang dalam tong sampah yang sama dengan penggunaan lain dan sebahagiannya dialirkan ke sungai berdekatan.
Ekoran bantahan itu, Majlis Bandaraya Alor Setar telah mengarahkan pusat penyembelihan ini dipindahkan ke tempat lain.
Ekoran itu, persatuan peniaga babi ini telah membuat rayuan kepada Menteri Besar Kedah untuk memberikan tempoh kepada mereka sebulan untuk mendapatkan tempat baru.
“Menteri Besar telah menulis surat kepada Datuk Bandar Alor Setar agar rayuan mereka ini diterima. Jika selepas sebulan mereka tidak dapat kawasan baru, itu masalah mereka kerana mereka yang meminta tempoh sebulan,” kata Setiausaha Akhbar MB Kedah, Helmi Khalid yang dihubungi hari ini.
Menurut Helmi, satu kawasan baru telah dikenalpasti untuk dijadikan tempat penyembelihan babi ini iaitu di satu kawasan dalam Kampung Cina Pendang.
“Pejabat MB telah bersetuju dengan tapak baru ini jika mendapat kelulusan khasnya dari Jabatan Veterinar. Surat juga telah dihantar kepada Yang Dipertua Majlis Daerah Pendang agar permohonan ini diluluskan jika mendapat sokongan dari jabatan-jabatan berkaitan,” beritahu Helmi.
Sementara itu, hubungan antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat di Kedah sangat baik, kata anggota Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar.
“Oleh itu, saya yakin pancingan Tan itu tidak akan dimakan oleh sahabat-sahabat saya dalam PKR atau DAP. Orang sekarang nak tinggal BN dan nak masuk Pakatan,” kata beliau.
Tentang isu-isu yang dibangkitkan, Firdaus yakin ia akan adapat diselesaikan dengan baik Oleh MB Kedah.
“Sabarlah, isu babi ini sensitif dan tidak siapa mahu babi diternak atau disembelih di sebelah rumah mereka sekarang dengan wabak selsema babi ini. Jadi kena bersabarlah supaya kawasan yang dijadikan kawasan ternak dan sembelih itu nanti benar-benar sesuai,” katanya.
Dipetik dari Malaysia Insider